Przewodnik

Latarnia Morska w Kołobrzegu

Położenie: Państwo: Polska
Region: Zachodnie Pomorze
Miejscowość: Kołobrzeg
➨ Zobacz także oferty z: Polska   -    Zachodnie Pomorze   -    Kołobrzeg

Opis:
Światło latarni Morskich jak zwiastun dobrej nadziei, Albatros, dla żeglarzy jest świadectwem bliskości brzegu i Bezpiecznego, zacisznego postoju przed Dalsza wędrówka po morzach i oceanach.

Jednym z takich gości zwiastunów dobrej nadziei jest latarnia morska w Kołobrzegu. Pierwsze światło nawigacyjne pełniące rolę latarni Morskiej w rozbłysło Kołobrzegu w roku 1666 z wieży właśnie wybudowanego budynku zarządu portu. Miało ono charakter jednak tzn. Okazjonalny. zapalano ogień tylko wówczas, Gdy do portu zbliżał się jakiś statek. Dopiero w roku 1878 Znajdujemy dokładne informacje o latarni jako w nawigacyjnym ŚWIETLE spisie latarń w locji oraz art. Od roku 1866 czyli 200lat od pierwszego zapalenia światła, latarnia morska w Kołobrzegu paliła się, co noc. Światło zasilane było olejem rzepakowym w lampie Fresnela. Zużywano do 77,6 kg w ciągu roku. Do zadań i latarnika w szczególności należało pilnowanie, aby ogień palił się bez przerw, aby w zanadrzu znajdował się zapas niedopuszczanie oraz art oleju do optyki zadymienia. Laterna znajdowała się na wysokości do 7,8 m npm i zasięg miała ok.5 mm (mila morska 1852 m). Świeciła ona białym światłem.

Trzydzieści lat pozniej tj. w roku1896 wg spisu latarń światło umieszczone jest na wysokości do 8,6 m npm Zmieniłem się tylko kolor światła na czerwony. Przy zastosowaniu soczewki o ogniskowej 250 mm, zasięg światła zwiększył się do 6 mm. Umiejscowiona Ona była jak poprzednio na pomalowanym na żółto budynku stacji pilotów, Który znajdował się u nasady falochronu wschodniego w miejscu obecnego Bosmanatu Portu. Dalsze dzieje latarni Morskiej w Kołobrzegu nierozerwalnie Są Związane z losami potężnego fortu "Ujście" stojącego na prawym brzegu ujścia rzeki Parsęty. W roku 1627 u ujścia Parsęty wybudowany zostal "Blockhaus" Którego zadaniem była obrona portu od strony morza. Umocnienia zostały zniszczone przez sztorm szalejący w 1709 r. Na zniszczonych miejscu umocnień zbudowany w Tym samym roku zostal Szaniec, ktory byl widownia ciężkich walk oblężniczych w latach 1758-1761. Szczególnie ciężkie boje artyleryjskie toczone Były Trzeciego podczas oblężenia w 1761 r., kiedy do artyleria nabrzeżna ostrzeliwała flotyllę rosyjsko - szwedzka składającą się z 50 okrętów.

Po zakończeniu wojny siedmioletniej Fryderyk Wielki przeznaczył potężne sumy na rozbudowę i modernizacje Twierdzy kołobrzeskiej. Fort "Ujście" Miał kluczowe Znaczenie dla obrony miasta od strony morza. W latach 1770-1774 na miejscu poprzednich umocnień zostal wybudowany fort okrągły o MURACH grubych. Na Górnej platformie fortu Były usytuowane działa rozpościerając "parasol ochronny" nad portem całym. W latach 1832-1836 podczas Modernizacji nadającej ostateczny kształt fortu dokonano Murów Poprzez pogrubień domurowanie dodatkowego płaszcza z cegły, oraz art wymurowano ściany osłonowe szańca, ktoré zachowały się do dzisiejszego dnia.

Fort "Ujście" w obecnym kształcie się składa z Trzech kondygnacji. W najniższej, podziemnej znajdowały się magazyny prochu, amunicji oraz art żywności. Warta uwagi jest istniejąca do dnia dzisiejszego studnia z Pitna wodą. Sala Środkowa, Obecnie kawiarnia, była salą Załogowa, Natomiast górna i Były taras stanowiskami ogniowymi artylerii. Taras ponadto byl przykryty czapą ziemna spełniającą rolę kulochwytu. W roku 1873, po wojnie niemiecko-francuskiej, Kołobrzeg status Twierdzy Straciłem i nastąpiła demilitaryzacja. Konsekwencja Tych Działań Również Fort "Ujście" Straciłem na znaczeniu. W roku 1899 na szańcu fortu Została wybudowana stacja pilotów o lekkiej konstrukcji ryglowej. Mozna było ją w razie konieczności Łatwo i szybko rozebrać. Do budynku stacji pilotów od strony południowo-zachodniej przylegała 25metrowa wieża latarni Morskiej o takiej samej samej konstrukcji. Obiekt utrzymany w kolorze brązowym z ciemniejszą konstrukcja ryglową dachem przykryto z gontu.

Światło latarni usytuowane było na wysokości do 14 mi czerwonym świeciło światłem ciągłym. Po zastosowaniu soczewki o ogniskowej 150 mm Jego zasięg wynosił 8 mm. Dopiero w roku 1904 wprowadzono światło przerywane. W takim kształcie przetrwał obiekt do 1909 roku, kiedy to na miejscu ryglowej konstrukcji wybudowano masywny budynek z cegły. Ośmiokątna wieża latarni usytuowana była w miejscu swojej poprzedniczki. Elewacja budynku była w kolorze żółtym. Gazowe żarowe światło znajdowało się na wysokości do 25 m npm i miało zasięg 12 Mm. Przetrwał w kształcie Tym obiekt do ostatnich dni walk o Kołobrzeg w 1945 roku.

Od początku walk o Kołobrzeg w forcie "Ujście" znajdowało się stanowisko dowodzenia komendanta portu. 13 marca na Jego rozkaz Została wysadzona stacja pilotów wraz z latarnia morska gdyż stanowiła doskonały punkt orientacyjny dla polskiej artylerii ostrzeliwującej port i ujście Parsęty. W końcowej fazie walk punkt zostal przeniesiony dowodzenia na pokład niszczyciela "Z-34" Który operował na kołobrzeskiej redzie wraz z innymi jednostkami. 18 marca 1945 roku o godz. 6.45 kołobrzeski port zostal zdobyty i tego samego dnia odbyły się zaślubiny z morzem. Uroczystość zaślubin oraz art msza polowa odbyły się przy forcie stanowiącym późniejszą podstawę latarni Morskiej.

Bezpośrednio po zakończeniu walk o Kołobrzeg przystąpiono do odbudowy latarni Morskiej. Rosyjscy projektanci zrezygnowali z poprzednich rozwiązań i postanowili zbudować wieże latarni na sklepieniu fortu. Latarnia Morska w Kołobrzegu spełniała i Spełnia do dzisiejszego dnia dwie funkcje: obiektu nawigacyjnego oraz art pomnika ku czci poległym o Wyzwolenie miasta. Wydarzenia te upamiętniają emblematy i tablica pamiątkowa w wmurowane elewacje obiektu. Mury wieży wzniesiono z Czerwonej licowanej cegły rozbiórkowej. Zwieńczeniem wieży latarni była galeryjka na ktorej szczycie jako światło nawigacyjne umieszczono duża czerwona gwiazdę. Wyniku W licznych protestów środowisk Morskich niedługim w Czasie Została usunięta i znormalizowanym zastąpiona światłem nawigacyjnym.

Do roku 1963 wokół latarni na cmentarzu wojennym spoczywały ciała kilkudziesięciu polskich i rosyjskich żołnierzy Poległych w walkach o miasta Wyzwolenie. Spoczywała tu Również p.por. Emilii Gierczak Która pod nawałnicą ognia poderwała swój oddział do ataku na DWORZEC kolejowy. 27.04.1963 polegli zostali przeniesieni na cmentarz komunalny na ktĂłrym wydzielone zostały kwatery wojskowe. W sierpniu 1979 roku Urząd Morski, ówczesny gospodarz obiektu, przystąpił do kapitalnego remontu latarni wieży. Wymieniono drewnianą konstrukcję schodów na stalowa. Zmieniono Również zwieńczenie wieży latarni ze zmianą optyki włącznie Która rozbłysła 29.07.1981 r. i świeci do dnia dzisiejszego (1a). Jest do Laterna typu PRB-21, jak na tamte czasy bardzo nowoczesna konstrukcja.

Sklada się z 20, 200 Watowych zasilanych żarówek 30 prądem Voltowym, zamontowanych w panelach po 2 szt.. Dwa zestawy paneli ustawionych pięciokąty w, jeden na drugim przesunięte SA o siebie względem 36o co daje dziesięciokąt. (4a) Całość jest ustawiona na obrotowym ukradł Który wykonuje dwa obroty na min. (3a) W dziesięć Sposób uzyskiwana jest charakterystyka światła-2 sek. światła 1 sek. przerwy. Zasięg światła wynosi 16Mn (29,6 km). Do dzisiejszego dnia wygląd wieży latarni nie uległ zmianie. Bardziej Były dramatyczne losy fortu i szańca na, ktĂłrym stoi latarnia morska.

Od Data zakończenia Działań Wojennych do roku 2001 na obiekcie nie Były Prowadzone Remontowe ani zadne prace konserwatorskie. Wpływ niszczącego środowiska morskiego, ząb czasu, w zaniedbania Postaci braku wentylacji, jakiegokolwiek Ogrzewania oraz art braku tarasów spękanych zabezpieczenia przed Penetracja swoje zrobiły wód opadowych. Nastąpiły Liczne spękania i rozwarstwienia poszycia. W roku 2001 Urząd Miasta będący właścicielem obiektu oddał obiekt w dzierżawę obligując dzierżawcę do WYKONANIA prac remontowo - konserwatorskich na własny koszt.

Autor: Magda
Źródło: Magda
Data publikacji: 2011-08-03 13:40:00
Wyszukaj ofertę
 
Cena: - - - PLN
Trwa ładowanie...
Więcej opcji